עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

מעקב אחר עובדים - מותר או אסור

מעקב אחר עובדים

ההון האנושי הינו אחד המשאבים החשובים שיש לכל עסק, ארגון, מוסד וגוף אשר מעסיק עובדים. אחת הסוגיות החשובות בתחום הינה המעקב אחר התנהלות העובדים. יש למעקב כזה מספר רב של היבטים שקשורים בתפוקה, בנאמנות, ביעילות, או להבדיל בחוסר נאמנות, בבזבוז משאבים וכו'.

היכולת המודרנית למעקב אחר פעילות עובדים גבוהה מאוד בגלל שלל האמצעים העומדים לרשות המעסיק. בחלל האוויר תמיד מרחפת השאלה עד לאיזו נקודה יכול המעסיק לחדור לפרטיות העובד כדי להגן על העסק שלו ועל רכושו. לשאלה הזאת נדרשים המחוקקים ובתי הדין לענייני עבודה והם מנסים למצוא את נקודת האיזון. הפסיקות הבולטות קובעות שהמעקב חייב להיעשות למטרות החיוניות לעבודה ותו לו. יותר מכך, המעסיק חייב לבחור את שיטת המעקב הפחות פוגענית במועסק. במקרה ומתגלה מידע חייבים להשתמש בו רק לצורך המטרה שלשמה הוא נאסף. בנוסף, על המעסיק ליידע את העובד על מדיניות הגוף המעסיק ודרכי המעקב, ואין זה משנה אם זה מדובר במייל, בניטור שיחות טלפון מנייד השייך למקום העבודה, בנסיעות ברכב עבודה, בהתכתבויות דיגיטאליות ואחרות ועוד. במידה והמעסיק לא מידע את העובד, הדבר עלול להיחשב כפגיעה ב זכויות העובד וכתוצאה המעסיק יהיה חשוש לתיבעות.

מעקב אחרי עובדים

תחומי פעילות

מיילים: אחד התחומים הרגישים הוא תחום המיילים. מבחינים בשלוש תיבות מיילים. תיבות מקצועיות השייכות למקום העבודה והמנהלים יכולים להצהיר מפורשות כי הם עוקבים אחר המיילים הללו. תיבות מעורבות: במקומות תעסוקה רבים יש הסכמה לערבוב מיילים אישיים עם מיילים השייכים למקום העבודה. במקרים אלו, אסור למעסיק לנטר מיילים אלו ולקרוא אותם אלא בהסכמת העובד. מיילים פרטיים: החדירה אליהם אסורה וניתנת רק בצו בית המשפט. יחד עם זאת, מעסיק יכול לחסום כניסת עובד לאתרים שלדעתו אינם ראויים ואשר אינם משמשים לצרכי עבודה.

מצלמות: התקנה מותרת בחללים ציבוריים לשם הגנה על העסק מפני גורמים שונים. חל איסור להתקין מצלמה במשרד פרטי של העובד או במקומות ציבוריים פרטיים כמו שירותים וכדומה. ניתן להתקין מצלמות כאשר יש חשד לגניבה אבל חייבים להסירם לאחר סיום החקירה.

טלפון נייד: מעקב אחר טלפון נייד אפשרי בשעות העבודה כאשר הטלפון ניתן על ידי המעסיק. יש לו זכות לקבל דיווח על השיחות ממפעילות הסלולר ובכפוף ליידוע מראש של העובד על מדיניות זו. ניתן להאזין לשיחות טלפון בהסכמת העובד ובלבד שמדובר על שיחות בענייני עבודה.

רכב מהעבודה: מעקב אחר רכב הניתן במסגרת העבודה והמשמש את העובד בנסיעות חיצוניות מותר בשעות העבודה, ובכפוף ליידוע העובד על מדיניות זאת.

שימוש בשעון נוכחות ביומטרי – אפשרי כל עוד אין המעסיק עושה העתק לטביעות האצבע של המועסק ודואג לשמור על פרטיותו.

מבחני מיון: במסגרת מבחני מיון מוסרים המועמדים פרטים אישיים ואחרים ויש כללים שונים המוטלים על המעסיק לשמירה על פרטיותם.

שירותים מקצועיים
במקרים בהם יכולת המעקב של המעסיק גבולית ניתן להיעזר במשרדי חקירות פרטיות לביצוע המעקב. כמובן שהמעקב ייעשה על פי כללי החוק הקיימים ובכפוף לצרכי הלקוח.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button