עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

זכויות עובדי כוח אדם – פיטורים בניגוד לחוק

זכויות עובדי כוח אדם - מה חשוב לדעת

בישראל נהוגה בעשרות השנים האחרונות העסקה של עובדים דרך חברות מתווכות, המכונות "חברות כוח אדם". בפועל, אותם עובדים (המכנים "עובדי קבלן") מועסקים דרך אותן חברות השמה או כוח אדם ומשתלבים באופן שוטף בחברה בה הם עובדים בפועל, או נותנים שירות לחברה אחרת, בתור סוג של ספק חיצוני (דוגמת עובדי ניקיון, עובדי אבטחה וכו'). כחלק מהדיון החשוב בנושא של זכויות העובד, עולה לדיון לא פעם הנושא של זכויות עובדי כוח אדם – מהן בדיוק הזכויות להן הם זכאים, מתי מותר לפטרם ולמה הם זכאים במקרה ופוטרו?

זכויות עובדי כוח אדם

זכויות עובד כלליות, פיטורי עובדי כוח אדם וזכאותם לפיצויי פיטורין

בגדול, זכויות עובדי כוח אדם מבטיחות כי אותם עובדים זכאים לזכויות הסוציאליות הבסיסיות להן זכאי כל עובד חוקי בישראל, דוגמת דמי מחלה וימי חופשה, זכויות להפסקות מסודרות, דמי הבראה וכו'. עם זאת, מעסיקים רבים (וביניהם גם מוסדות מדינה וארגונים גדולים אחרים) מנצלים לא אחת פרצות מסוימות בחוק על מנת שלא להעניק לעובדי הקבלן את מלוא הזכויות הסוציאליות המגיעות להם.
על פי חוק, רשאי מעסיק מסוים להעסיק עובד כוח אדם עד לתקופה של תשעה חודשים. בתום תקופה זו מחויב המעסיק לפטר את העובד, או להעסיקו באופן ישיר (אז יהיה זכאי לזכויות העובד הרגילות המונהגות בשוק העבודה הישראלי). ומה בנוגע לפיצויי פיטורים? חוק זכויות עובדי כוח אדם קובע כי אותם עובדי קבלן זכאים לקבלת פיצויי פיטורים במידה וחברת כוח האדם דרכה הם מועסקים לא סיפקה להם עבודה נוספת בתום תקופת העסקתם, או כאשר לא שילמה להם משכורות עבור תקופות בהן היו בין עבודות.

כאמור, קיימת מחלוקת מסוימת בין גורמים שונים במשק הישראלי בנוגע ללגיטימיות של זכויות עובדי הקבלן כפי שהיא נאכפת ומוסדרת כיום בחוק. עם זאת, חשוב להכיר כי עובדי קבלן כן זכאים לחבילה מסוימת של זכויות, ובמקרים רבים ביכולתם לעתור לערכאות המשפטיות הרלבנטיות ולקבל את המגיע להם. עו"ד דיני עבודה אשר מתמחה גם בתחום זה יכול לעתור בגין הפרה של זכויות עובדי כוח אדם ולהשיג פיצויים נרחבים, כפי שהוכיחו מקרים שונים בשנים האחרונות.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button