עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

בחירות ברשויות המקומיות - נקודות שכל אזרח צריך לדעת

לראשונה בישראל יום שבתון: בחירות ברשויות המקומיות

תיקון מספר 44 לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשע"ד- 2014 קובע כי יום הבחירות לרשויות המקומיות שיערך בתאריך 30/10/2018  ייחשב כיום שבתון.

בחירות ברשויות המקומיות

קרדיט לתמונה: מתוך האתר הרשמי של בחירות לרשויות המקומיות - 2018

זכויות העובד שמלאו לו 17 שנים עד יום הבחירות (ובלבד שהוא רשום בפנקס הבוחרים כבוחר ברשות המקומית שהוא נמנה עם תושביה) ביום הבחירות הינן להנות מיום שבתון, קרי יום חופש.

ביום זה חלה חובה על המעסיק לשלם לעובד את אותו השכר שהוא היה זכאי לו אילו עבד באותו יום, ובתנאי שאותו עובד עבד אצל המעסיק לפחות 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות. כמו כן, חל איסור על מעסיק לנכות לעובד את יום השבתון ממכסת ימי החופש.    עובד אשר יתברר לו כי הוא חויב ביום חופש על יום הבחירות יכול להסתייע בשירותו של עורך דין דיני עבודה למיצוי זכותו ולקבלת את מלא השכר עבור יום זה.

עובד אשר נדרש לעבוד ביום הבחירות זכאי לשכר בשיעור של 200% או לחילופין לשכר רגיל בצירוף יום חופש (ואם עובד בשכר שעתי אז לשעות חופש), זאת בדומה להתנהלות ביום הבחירות לכנסת.

ישנם שירותים ציבוריים – ובוודאי שירותים חיוניים -  אשר פועלים כסדרם. מי שקובע מה הם שירותים חיוניים הוא שר הפנים אשר פורסמו כבר ב- 30 באוגוסט והם כוללים בין השאר: תחנות דלק, מסעדות ובתי קפה, שירותי תקשורת, חקלאות, מפעלי תעשייה, מפעלי מים וחשמל, בתי קולנוע ושעשועים ועוד. בנוסף, ישנם שירותים שיעבדו ביום הבחירות במתכונת חלקית כגון שירותי הובלת מזחן וחנויות לממכר מזון. בתי חולים יפעלו במתכונת שבת וחג.

חשיבותן של בחירות דמוקרטיות

דווקא משום שמדובר ביום שבתון הדבר עלול לפתות אנשים לנצלו לבילוי – חשוב להדגיש כי יום השבתון ניתן לעובדים כדי להצביע - זו מהותו וזו מטרתו- לאפשר הצבעה. הצבעה בבחירות היא זכות אבל היא גם חובה. מאחר שיש רשויות מקומיות שהמאבק הניטש בהן הוא צמוד ועשוי להיות מוכרע על חודם של קולות בודדים, יש חשיבות רבה להצבעתו של כל בעל זכות בחירה.  על מנת לתת תוקף וחשיבות לקיומן של בחירות ברשויות המקומיות חשוב לממש את זכות הבחירה.

הצבעה בבחירות מביאה לידי ביטוי זכות יסוד בדמוקרטיה, זה המעט שיכולים אזרחים במדינה דמוקרטית לעשות.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button