עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

באילו מקרים עסק משפחתי יכול להזדקק לשירות של עורך דיני עבודה?

עסק משפחתי - גם עסק כזה צריך תמיכה משפטית נכונה

עורכי דין שעוסקים בתחום דיני העבודה עשויים לייצג עובדים או לייצג מעסיקים. הם עשויים ללוות חתימה על הסכמי העסקה או הגשת תביעות לפיצויים (בתאונות עבודה, פיטורים). יש לא מעט מקרים שבהם גם עסק משפחתי יוכל להזדקק לשירותיו הטובים של עורך דין ולא מדובר דווקא בתקופות משבר. השירות יכול בהחלט לתת מענה מקדים, שימנע תוצאות עתידיות לא רצויות.

עסק משפחתי

מה מותר ומה אסור

בניגוד לעסקים שאינם משפחתיים, שבהם מערכת היחסים שבין מעסיקים לבין עובדים ברורה, בניהול של עסק משפחתי (ראו כאן) המצב שונה. בעסקים שאינם משפחתיים מערכת היחסים היא מטבעה עסקית ועניינית, שכן אין שיקולים אישיים המעורבים בייחסי ההעסקה. בדרך כלל, העסק המשפחתי מנוהל באופן כזה שהעסק הינו המעסיק והוא, לכן, כפוף לכל מיני חובות ולחוקי העבודה הרגילים. אפילו אם בני המשפחה מסכימים, למשל, לוותר על זכויות המגיעות להם משום שהדבר נראה להם כמשרת את טובת המשפחה כולה, החוק לא מתיר זאת.

שירות חשוב של עורך דין לדיני עבודה יינתן למשל באותה נקודת זמן שבה פותחים עסק ומעסיקים עובדים או כאשר מקבלים עובדים חדשים לעסק (בני משפחה או עובדים נוספים, שאינם בני משפחה). חשוב שעורך הדין יבדוק ויסביר אילו תנאים יש להעניק לכל עובד ואילו זכויות חייבות להישמר (לרבות הפרשות לזכויות ופנסיה).

חתימת הסכמים וחוזים מסודרים

אפשר לחשוב בטעות כי ניתן לנהל עסק משפחתי בלי להיצמד כלל לנהלים ולהסדרים. בדרך כלל, זו טעות. גם בעסק כזה כדאי לשקול בחיוב חתימה על הסכמים וחוזים מסודרים ולו כדי שניתן למנוע בכך אי בהירות או סכסוכים עתידיים. כאשר מניחים לדברים להתנהל כאילו הם יסתדרו תמיד מעצמם, עשויים בסופו של דבר לשלם ביוקר.

למשל, מה אם מערכת היחסים המשפחתית והחמה נסדקת מסיבה כזאת או אחרת? מה קורה אם אירעו גירושין או שמישהו מבין בני המשפחה החליט שהוא מעוניין לעזוב את העסק מסיבותיו שלו? כדי למנוע מראש את הבעיות שיצוצו אם וכאשר, ניתן להיעזר בשירותיו הטובים של עורך דין לדיני עבודה. בליווי עו"ד נחתמים חוזי העסקה מסודרים ומסכימים על נושאים כגון פיצויי פיטורין, תגמול בגין שעות נוספות וכיוצא באלה. באותה ההזדמנות מומלץ גם לקבוע מהם תחומי האחריות של כל אחד מבין העובדים או השותפים בעסק. אפילו אם החוזה נחתם מול ישות עסקית (כגון חברה בע"מ) יש לו הרבה מאוד משמעות.

עצה נכונה שווה זהב

אנו מקווים ומאחלים שכל עסק משפחתי ינוהל בטוב ומערכת יחסים חמה ואוהבת תישמר תמיד בין כל השותפים לעסק. אבל בחיים, לא תמיד הדברים מסתדרים. לפעמים מישהו מבין בני המשפחה לא מסכים לצורת התנהלות מסוימת. לפעמים מתברר כי התרחשו אי סדרים מסוימים. לא מן הנמנע כי מישהו יגיש תביעה נגד מנהל העסק או נגד החברה המשפחתית עצמה (כישות משפטית מוגדרת). עורך הדין יכול לייצג את העסק אל מול תביעות של עובדים או עובדים לשעבר. באותה מידה, יש עורכי דין לדיני עבודה הנוטים לייצג את בעלי העסקים אשר נתבעים על ידי עובדים בשל סיבות שונות, לרוב חילוקי דעות כספיים.

חשוב לציין כי ניתן ולפעמים אפילו חשוב להתייעץ או להיעזר בשרותיו של עורך דין דיני עבודה מומחה לא רק כאשר קולטים עובד חדש ולא בטוחים לגבי אופי חוזה העבודה אלא גם כאשר עולה הצורך לבצע פיטורים. בכל שאלה או חידוד בנושאי חקיקת עבודה, באם יש משמעות לתוקפם של הסכמים קיבוציים או הסכמי גג (התקפים בעסקים ובענפים מסוימים), העצה הנכונה מעורך הדין הנכון יכולה להוסיף המון

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button