עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

שכר עבור התלמדות

שכר עבור התלמדות לפי בהחוק הישראלי

במקרים רבים תחילת העבודה במקום עבודה חדש כוללת תקופת התמחות בת כמה ימים/שבועות/חודשים (כתלות במקצוע, במקום העבודה ובתפקיד). במהלך תקופה זו המתלמד/ת החדשים מקבלים הדרכה והנחייה ממעסיקיהם ומעובדים וותיקים יותר באותו מקום עבודה, ולומדים את התפקיד שהם עתידים לבצע באופן עצמאי בהמשך הדרך. במקרים אלו עולה לעיתים בשוק העבודה הישראלי השאלה המרכזית – האם קבלת שכר עבור התלמדות הוא זכות בסיסית הנכללת בזכויות העובד בישראל, או שמא רשאי מקום עבודה מסוים לקבל עובד/ת חדשים לתקופת התמחות בלי לשלם להם כל שכר?

שכר עבור התלמדות - לוטם מסיקה

תחום בו נדרשת פרשנות של כוונת המחוקק – שכר עבור התלמדות

בניגוד לסוגיות אחרות, מובהקות יותר, בתחום של זכויות העובד בישראל, דוגמת פיצויי פיטורים או זכויותיה של עובדת לאחר לידה, המקרה של שכר עבור התלמדות אינו מובהק ומוגדר בחוק באופן חד משמעי באותה מידה. לכן, במקרים מסוימים בהם מוגשת תביעה באמצעות עורך דין דיני עבודה בגין אי קבלת שכר עבור התלמדות, על השופטים לפסוק על פי נתוני המקרה הספציפי, ובהתאם לפרשנותם את המצב ואת מידת הלימותו את כוונת המחוקק בנושאים אלו.
במקרים מסוימים בהם התקבלה תביעה בבית הדין לענייני עבודה בגין אי תשלום שכר עבור התלמדות הפסיקה הייתה לטובת המעסיק ובמקרים אחרים לטובת המתלמד/ת התובעים. זאת, כאמור, בהתאם לנסיבות הייחודיות של כל מקרה ומקרה.
עם זאת, השופטים במרבית המקרים הנוגעים לתחום זה מבהירים כי כוונתו הברורה של המחוקק בנושא זה היא כי בשוק העבודה הישראלי לא ישתרש נוהג של אי תשלום שכר עבור התלמדות, וכי מקרים אלו לא יהפכו לסטנדרט בתחומים מסוימים בשוק העבודה, כפי שאכן קורה לעיתים בפועל. לכן, במקרים בהם יכולים המתלמדים אשר לא קיבלו שכר להוכיח כי אכן עבדו במשך פרק זמן מסוים כמתלמדים, תרמו למקום העבודה והקדישו שעות וימים לתפקידם ובכל זאת לא קיבלו שכר בעבור תקופה זו, ובמיוחד במקרים בהם מדובר במקצועות אשר נראה כי משתרש בהם נוהג רווח של אי תשלום שכר עבור התלמדות, קיימים סיכויים טובים כי הפסיקה תהיה לטובת התובעים (כלומר – העובדים/מתלמדים), וכי המעסיקים יחויבו בתשלום שכר גם עבור ההתלמדות.
כמובן שבכל מקרה, עורך דין דיני עבודה טוב בהחלט יכול לתרום לסיכויי ההצלחה של התובעים.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button