עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

פרטיות בעבודה - מהן זכויות העובדים בהקשר זה?

מהן זכויות העובדים בהקשר של פרטיות בעבודה וכיצד זה בא לידי ביטוי?

ריבוי ושכלול אמצעי המעקב, הפיקוח והבקרה מאפשרים כיום מעקב שוטף, סמוי, אחרי אנשים, לרבות במקום ובסביבת עבודתם. זכויות העובד עלולות להיפגע באמצעות המעקב אחריו. האיום על פרטיות בעבודה מהווה איום על חופש הפרט וכתוצאה מכך עלול להוות סיבה להגשת תביעה.

פרטיות בעבודה

הזכות לפרטיות

זכות אדם לפרטיות היא אחת מזכויות היסוד של כל אדם באשר הוא, לרבות במקום עבודתו. אדם עלול למצוא עצמו בעיצומו של מעקב ובילוש אחריו, לרבות במצלמות, באמצעי האזנה ועוד. על מנת שנקיטת אמצעי מסוים ייחשב כפגיעה בזכות לפרטיות, לרבות פרטיות בעבודה, ייתכן כי מי שיטען לפגיעה כזאת יידרש להוכיח אותה. עורך דין דיני עבודה המכיר היטב את התחום של דיני עבודה יוכל לייעץ למי מכם שחשים נפגעים במקום עבודתם בשל מה פגיעה בפרטיותם מעבר למה שמתחייב ממהות התפקיד שהם ממלאים או מהדרישות הלגיטימיות של המעסיק מהם כמועסקים על ידו.

יכולה להתגלע מחלוקת, האם מעסיק נקט אמצעי מעקב סבירים ולגיטימיים או מעבר להם, באופן העלול להקים עילה לתביעה בפגיעה בפרטיות. אין ספק, כי עובד שיודע כי עין "האח הגדול" צופה בו באופן שוטף והוא נתון למעקב רצוף יתקשה לתפקד. לזכותו עומד חוק הגנת הפרטיות שאוסר על צילום בני אדם ברשות היחיד שלהם ללא ידיעתם. מחלוקת עלולה להתגלע גם בסוגייה, האם מתחם העבודה של העובד בחברה הוא מרחב פרטי שלו בשעות שבהן הוא שוהה בו לצורך עבודתו.

הבעיתיות בנושא הפרטיות בעולם הדיגיטלי

פרטיות בעבודה הופכת באחרונה למושג בעייתי, גם בשל העקבות שמותירים אנשים וחותם הנוכחות שהם טובעים באינטרנט בכלל וברשתות החברתיות בפרט. כיום מאפשרים האמצעים הטכנולוגיים מעקב אחרי אנשים וממילא של מעסיקים אחרי עובדיהם גם כאשר הם נמצאים בשליחות העסק במקומות רחוקים.

ככל שמעסיק ייתן לעובדיו תחושה כי הוא בוטח בהם וסומך עליהם ועל יושרתם, כי הוא אינו זקוק לעקוב אחריהם ומסתפק בעדותם הנאמנה עליו, כך הוא יוכל להפיק מהם תועלת רבה יותר. עצם ההימצאות תחת מעקב מתמיד יוצרת תחושת חוסר ביטחון ואף של היות הנעקב חשוד פוטנציאלי כמי שעלול להפר את אמון המעסיק ולכן נדרשת ואולי אף מוצדקת הפרת פרטיותו באמצעות הפעלת אמצעי מעקב ובקרה.

שמירה על פרטיות בעבודה היא דרישה לגיטימית של עובדים ממעסיקיהם. היא מהווה פועל יוצא של זכותם לפרטיות בכלל באשר הם אנשים. אין ספק כי כיום קשה יותר מאשר בעבר לשמור על פרטיות ולהישמר מפני חשיפה- גם אם לא מודעת- של פרטים שונים על אודותינו. עצם השימוש במכשירים שונים ובתוכנות שונות במגוון אמצעי מדיה ופלטפורמות דיגיטליות ואלקטרוניות מפקיע את האפשרות לשמירה על פרטיות, אשר אין ספק ועין עוררין על זכותנו לשמור אותה ועליה כל משמר.

בהינתן תחושה, ודאי ידיעה, כי מופרת זכותכם לפרטיות במקום העבודה תמיד תוכלו להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button