עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

זכויות משרתות הקבע בהריון

כל מה שצריך לדעת על זכויות משרתות הקבע בהריון

חוקי המדינה קובעים במפורש כי אישה בהיריון זכאית לזכויות בכל הנוגע להעסקתה, חופשת לידה, תקופות הקשורות בטיפולים שונים, פיטורין, תנאים סוציאליים, ועוד. האם חוקים אלו מגוננים גם על נשים בהיריון במהלך שירות קבע? התשובה היא לא. במהלך שירות צבאי זה, חלים על האישה חוקים אחרים ומיוחדים, אשר נכון לשנת 2018 הינם מוגבלים ומצומצמים יותר בהתייחסותם לנשים בהיריון במהלך שירות. לכן חשוב לדעת היטב מהן זכויות משרתות הקבע בהריון ולפעול בהתאם.

החוק בנוגע לנשים הרות במהלך שירות קבע

בשנת 2010, חוקקו בישראל חוקים אשר כוונתם הכללית להסדיר גם את חוק עבודת הנשים במהלך שירותם בצבא. מאחר והמשרתות בקבע אינן נכללות תחת ההגדרה "עובדות", החוקים אשר חלים עליהן מתחייבים להתייחס באופן מפורש לפקודות הצבא או באופן ממוקד לצה"ל. מסיבה זו, חוקי העבודה הנפוצים והרגילים למעשה לא חלים על חיילים בשירות קבע.

בחוקים אשר חוקקו בשנת 2010, על מנת לנסות להסדיר חלק מהבעיות אשר נוצרו בגין הפרדה זו, נאסר על הרשויות הצבאיות בישראל לפטר או לגשת להליכי פיטורין עבור כל חיילת קבע אשר הינה בהיריון, או בחופשת לידה או חל"ת לאחריה, לרבות תקופת ה-60 יום לאחר שיבתה של החיילת אל עבודתה בצה"ל. חוקים אלו הוחלו והורחבו גם על נשים בטיפולי פוריות, אלו הנמצאות במקלט לנשים מוכות, ומקרים ספציפיים אחרים.

על מנת שפיטורין של חיילת בהיריון, או באחד מהמצבים לעיל, יעלה לדיון, על הנושא לעלות עד לכדי שר הביטחון עצמו, לאחר שעבר אישור מוועדה ייעודית הכוללת גם את יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים. כמובן שאסור לפיטורין אלו ליפול בשום שלב, שכן אם הוועדה לא תאשר את הפיטורין לא תהיה עילה להעלותם לידי שר הביטחון. מסיבה זו חיילות רבות פונות לייצוג אנשי קבע.

בחינת מקרה פיטורין של חיילת קבע

בשלבים שונים בתהליך, הגורמים הדורשים בפיטורין צריכים להציג תיק משכנע לסיבתםבכתב ובעל פה. במקרים אלו, חשוב שהחיילת תזכה לליווי בתהליך ותוכל להכין עצמה ולהתגונן במקרה הצורך, ולעיתים עד לכדי ייצוג אנשי קבע מול וועדות או בית המשפט במצבים קיצוניים יותר.

תחילה חשוב להימנע מחתימה על כל ממסמך המוותר על זכויות החיילת, בוודאי שלא לעשות כן ללא ייעוץ משפטי הולם מגורם מקצועי המכיר את הקשיים המעורבים בתהליכים צבאיים. כמובן שחשוב לקחת בחשבון כי זכויותיה של החיילת בקבע תקפים גם אם בעת הפיטורין לא היה ידוע לצבא או לגורמים המפטרים כי היא בהיריון או בטיפולי פוריות. מסיבות אלו, ועוד רבות אחרות, חשוב לוודא התנהלות נכונה מבחינה חוקית ומערכתית אל מול הצבא והוועדות, ולשמור על זכויות החיילת בהתאם לחוק.

בכל שאלה או ספק בנושא זכויות נשים בעבודה יש להתייעץ עם עורך דין מוסמך לדיני עבודה שמכיר היטב את החוק לפרטי פרטים.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button